Sfat nutrițional

Alimentația sănătoasă este foarte importantă pentru creștere. În general, o nutriție bună înseamnă consumul echilibrat de alimente incluzând o gamă largă de vitamine și minerale.

Există 5 grupuri de alimente principale:

• Carbohidrați - alimente care dau multă energie și fibre. Exemplele includ cereale cum ar fi grâul, orzul, ovăzul.

  • Fructe și legume - acestea sunt o sursă bună de vitamine, minerale și fibre. În general se considera benefic consumul a cinci porții de fructe și vegetale care asigură necesarul zilnic de fibre, vitamine și minerale.
  • Proteine - acestea sunt importante pentru dezvoltarea mușchilor și creștere. Sursele de proteine sunt carnea, peștele, nucile, fasolea și produsele lactate.
  • Grăsimile- sunt o sursă foarte importantă de energie. Grăsimile se găsesc în produsele lactate și uleiuri. Deși ar trebui evitat excesul de grăsimi, ‘grăsimile bune’, sau nesaturate, de tipul celor din pește (macrou) și avocado, sunt necesare pentru buna funcționare a organismului, iar anumite tipuri de grăsimi (omega3,6,9) ameliorează durerile articulare.

Amintiți-vă că hidratarea corectă, de preferință cu apă, este esențială pentru buna funcționare a organismului. Evitați pe cât posibil băuturile acidulate și sucurile de fructe.

Pe parcursul vieții, copilul va avea nevoie de diferite regimuri alimentare care să-l ajute să crească și să se dezvolte armonios. Mai jos este o schiță a obiceiurilor alimentare ale copiilor pe măsura ce cresc.  Un nutritionist sau dietetician vă poate sfătui întotdeauna dacă aveți nelămuriri sau îngrijorări referitoare la alimentație.

Imagine adaptată dupa USDA Piramida Alimentară

Copiii mici

Odată ce copiii sunt capabili sa mănânce mâncare solidă, trebuie să însoțească restul familiei la masă. Această activitate nu numai că asigură nutriția, dar totodată este importantă pentru dezvoltarea abilităților sociale.

Copiii mici au nevoie în general de trei mese principale și patru gustări pe zi. Întotdeauna încercați să includeți în meniu o varietate de vegetale și fructe care vor asigura necesarul de vitamine, minerale și alți nutrienți esențiali pentru creștere.

De asemenea, asigurați-vă că în meniu există suficienți carbohidrați ca pâinea, pastele și ovăzul (acestea generează energie). Cerealele integrale și mâncarea integrală sunt în mod normal mai puțin prelucrate și oferă mai multe fibre alimentare, deci sunt o componentă importantă a unei bune alimentații. Amintiți-vă să includeți totodată o mulțime de proteine (din fasole, linte, carne sau pește), pentru a ajuta la dezvoltarea musculaturii și creștere.

Pe măsură ce copiii cresc ...

Pe măsura ce copiii cresc, este important să se mențină obiceiuri alimentare sănătoase. O dietă sănătoasă, împreună cu exerciții fizice regulate pot ajuta în ce privește nivelul de energie și concentrare.

Dimineața, asigurați copilului dumneavoastră un mic dejun sănătos. Acesta ar trebui să includă un carbohidrat complex, care este capabil de a elibera lent energie pe parcursul zilei. Un bun exemplu în acest sens este ovăzul, de exemplu, sub forma de terci. Fiți atenți la aportul de zahăr pe care îl au cele mai multe cereale (chiar cerealele pentru adulți) și la conținutul de sare.

În cazul în care copilul dumneavoastră are masa de prânz la școală, asigurați-vă că se vor face cele mai bune alegeri în ceea ce privește meniul. Dacă copiii înțeleg ce conțin alimentele, ei vor începe să le aleagă pe cele sănătoase. Oferiți copilului gustări sănătoase ca fructele și nucile, evitați zaharurile, snacksurile cu grăsimi, ciocolata, chipsurile și dulciurile.

La prânz, asigurați-vă că meniul conține un mix din fiecare grup de alimente, pentru a asigura o creștere și o dezvoltare sănătoasă copilului dumneavoastră.

Vitamine și minerale

Vitaminele și mineralele sunt nutrienți care există în mod natural în mâncarea noastră. Ele sunt esențiale pentru o bună creștere și pentru o dezvoltare normală.

Vitaminele: A,B,C,D,E- sunt esențiale pentru multe procese din organism incluzând imunitatea, acuitatea vizuală, funcționarea sistemului nervos, a celui osos și a articulațiilor.

Mineralele: acestea se găsesc în natură, de exemplu în pietre și sol. Plantele și animalele absorb aceste minerale, care în final ajung în hrana noastră. Dintre minerale enumerăm: calciu, clor, fosfor, potasiu, sodiu, magneziu. Ele sunt necesare pentru sistemul imunitar, oase și dinți, precum și multe alte procese din organism.

 Corpul tău are nevoie, de asemenea, de oligoelemente. Acestea sunt minerale necesare în cantități foarte mici (sau urme), și includ crom, fluor, fier, iod, cupru, mangan, molibden, seleniu și zinc.

Vitamina D este importantă în special la copiii mici pentru dezvoltarea oaselor și dinților. Expunerea la lumina soarelui ajută organismul să sintetizeze propria vitamină D, dar aceasta se găsește, de asemenea, în anumite alimente, în special pește gras cum ar fi somonul și macroul.

Iodul este important, deoarece este implicat în producerea de hormoni tiroidieni. Acești hormoni sunt foarte importanți și sunt implicați în mai multe funcții metabolice, inclusiv în procesul de creștere.

Iodul poate fi găsit în mod natural în alimente, cum ar fi alge marine și fructe de mare. Unele tipuri de sare, de asemenea, au iod adăugat, însă sarea sub toate formele ar trebui să fie utilizată cu moderație.

Dacă credeți că dieta copilului dumneavoastră nu conține suficiente vitamine și minerale, discutați cu medicul dumneavoastră despre suplimente cu multivitamine.

Amintiți-vă că cea mai buna sursă de vitamine și minerale este alimentația, deci întotdeauna asigurați copilului dumneavoastră "5 mese pe zi", precum și o componentă adecvată din fiecare dintre grupele de alimente menționate mai sus

Rate this content

No votes yet

Feedback Form